Helsinki

Kylässä Ylellä

30.10.2015

PA276365b

Moi ja kivaa perjantaita! Tänään olisi tarjolla kurkistus Ylen kulissien taakse. Kävin tällä viikolla tutustumassa pienessä bloggaajaporukassa Pasilan studioihin. Kiersimme taloa ristiin rastiin ja askeleita kertyi hurjasti. Kompleksi kun on täynnä loputtomia käytäviä. Ylen työntekijän tulee kuulemma helposti päivän aikana käveltyä kymmenenkin kilometriä. Kävimme muun muassa lavastepajassa, rekvisiittavarastossa, Radiomafian studiossa ja uutisstudiossa. Uutispuolella meitä kierrätti uutisankkuri Pia Pasanen. Uutistoimistossa tunnelma oli paljon rauhallisempi kuin olin olettanut. Kukaan ei juossut hätäpäissään koneelta toiselle. Kävi vain tasainen ja hiljainen neuvottelusorina.

PA276350bIMG_6555b

Uutisstudion lattiassa oli tarkat paikkamerkit kaikille studiossa esiintyville. Opittiin, että uutisankkuri on studiossa lähetyksen aikana yksin, sillä kameroiden likkuminen on automatisoitua. Hui! Pitihän sitä itsekin ankkuria hetken leikkiä. Siitä todisteena tämä kuva

PA276371b

Alla ohjaamo, jossa seurataan ja ohjataan ohjelmien etenemistä. Inhimillisiä virheitä sattuu kuulemma nykyään harvemmin, kun kaikki on automatisoitua. Kauhea määrä nappuloita joka tapauksessa. Tuskanhiki nousee, kun mietin, että pitäisi itse olla tuolla jotain säätämässä…

PA276356b

Vierailun ehdottomasti mielenkiintoisin anti oli kuulla Ylen lavastajien mietteitä omasta työstään. Alla lavastaja Malla Helander Marja Hintikka Liven lavasteiden 3D-mallin äärellä. Ohjelman avulla studiota voi tarkastella eri näkökulmista ikään kuin kameran silmin.

PA276329b PA276396b

Elokuvalavastuksen tai tv-sarjalavastuksen laatiminen on juuri niin valtava urakka kuin vain kuvitella saattaa. Kuvauspaikat pitää löytää ja niiden käyttämisestä sopia eri tahojen kanssa. Usein ohjelmassa esiintyvää rakennusta voi esittää useatkin lokaatiot. Sisätilat voidaan kuvata aivan toisalla kuin julkisivu. Iso homma on myös rekvisiitan kerääminen. Mitä Ylen rekvisiittavarastosta ei löydy, pitää ostaa. Rekvisiittavarasto oli tupaten täynnä kaikkea mahdollista tekstiileistä kodin käyttötavaroihin eri vuosikymmeniltä. Alla verhovalikoimaa. Varaston rekvisiitasta ei kuulemma ole mitään digitaalista aineistoa, joten aina kun jotain tarvitsee pitää lähteä konrettisesti penkomaan.

PA276341bPA276395b

Tekoruokia ei kuulemma enää voida juurikaan kuvauksissa käyttää, sillä hd-laatu paljastaa armottomasti muovipinnan.

PA276390bIMG_6573b

Lavastaja Lea Sipilä kertoi, että Ylen huonekaluvarastossa on useita antiikkiaarteita. Vastaavia huonekaluja eivät museot anna enää lainaan ja antiikkiliikkeistä niitä on liian kallista hankkia. Yllä olevat tuolit on Lean mukaan helppo bongata monista suomifilmeistä kirjavan kuosin ansiosta. Sopivat tuolit ylipäätään ovat Lean mukaan yleensä kinkkisimmät löytää. Varsinkin, jos on kyse studioympäristöstä, jossa toimittajien on kyettävä istumaan mukavasti pitkiäkin aikoja. ”Tuoli ei ole koskaan vain tuoli” – No ei totisesti näin sistusblogaajankin näkökulmasta.

IMG_6574bPA276388bPA276380b

Mietin, että lavastajalla pitää olla valtavasti tietoa kunkin aikakauden tekniikasta ja muotoilusta. Vanhoja radioita oli esimerkiksi hyllykaupalla. Miten noista sitten valitsee juuri sen vuoden -65 mallin?

Kuinka paljon kiinnitätte muuten huomioita tv-lavastuksiin? Itse saatan diggailla jotakin sarjaa vain sen lavastuksen takia. Yksi esimerkki on ruotsalainen Maria Lang, jota täälläkin hehkutin vuosi sitten. Lavastus on kiinteä osa tarinaa. Se antaa katsojalle paljon tietoa henkilöhahmoista ja tarinan aikakaudesta. Näitä vinkkejä tulee lavastuksista poimittua tiedostamattaankin.

PA276393b

Lavastajan ammatti kuulostaa aika kiinnostavalta, mutta yksi huono puoli siinä selvästikin on: oman kodin sisustus ei jaksa enää kiinnostaa. Kaikki tapaamamme lavastajat kertoivat, että oman kodin pitää olla muuttumaton, kun työssä seinät ja sisustukset vaihtuvat koko ajan.

PA276412b

Ylen revisiittavarastossa on tilanpuutetta ja ongelma on lähivuosina kasvamassa. Kaikkea ei voi säästää. Yle järjestääkin aina silloin tällöin rekvisiittakirppareita. Tällaisesta kirpparivalikoimasta mekin saimme valita päivän päätteksi yhden kotiinvieimisen. Minä nappasin erään hyllyn päältä tämän Komisario Palmu -elokuvan alkuperäisen julisteen. Hauska pala 60-luvun lopun graafista suunnittelua! Wikipedian mukaan tuossa nimenomaisessa elokuvassa esiintyivät aiemmista Komisario Palmu -elokuvista poiketen useita tuon ajan tunnettuja henkilöitä omana itsenään, muun muassa Yleisradion pääjohtaja Eino Repo.

PA306461bPA276376b

Loppuun on vielä pakko vilauttaa pari kuvaa meille tarjotusta lounaasta, joka oli todella luksus! Yllä japanilaistyyppistä mustaa kuro-leipää. Näyttää ihan hiileltä, mutta maistui ihan tavalliselta krutonkileivältä. Alla kuva japanilaisesta keitosta, jonka saimme koota aineksista itse. Soijapohjainen liemi ja höysteet olivat tarjolla erillisissä kulhoissa. Tämä systeemi pitää muistaa ja toteuttaa joissakin bileissä. Hyvä ohjelmanumero ja ihan törkeän hyvää!

PA276374b

You Might Also Like

No Comments

Leave a Reply