ruoka

Sieni-halloumi-paprikat

9.1.2016

P1067803b

Kuten viime vuodenkin alussa teimme taas sopimuksen siitä, että yritämme lisätä kasvisruoan osuutta viikottaisessa ravinnossamme. Joonas rustasi kalenteriin ”meatless Monday”. Useampikin kasvisruokapäivä viikossa olisi paikoillaan. Keskiviikon lihaton lounas oli täytetyt paprikat. Olen varmaan kokannut niitä viimeksi kotitaloustunnilla seiskalla. Nyt en piilottanut paprikoihin jauhelihaa kuten silloin, vaan riisiä, mustatorvisieniä ja halloumijuustoa. Täytteen maustoin suolalla, mustapippurilla, sitruunalla ja tuoreella mintulla. Hyvä seos! Tosin riisin sijaan couscous voisi sopia vielä paremmin. Paprikat olivat aika pieniä, joten näitä mehukkaita olisi voinut pistelllä suuhunsa vaikka kokonaisina.

Vinkkejä kohtuu helpoista ja aina onnistuvista kasvisruoista kaivataan! Kasvisruokarepertuaarini on surkean pieni. Kommentoi ja linkkaa please!

P1067792b P1067794b

You Might Also Like

10 Comments

  • Reply Anna 9.1.2016 at 13:58

    Googlailepa munakoiso-mozzarellalaatikko – se on mun ehdoton talvilemppariruoka. Arjen nopeita on wokit, keitot ja pestot; perus basilikaa ja aurinkokuivattutomaatti tietty mutta myös punajuuri, maa-artisokka, herne ja lehtikaali. Kaikki etniset esim curryt. Ja itse teen usein niin että korvaan kanan reseptissä tofulla, soijasuikaleilla, quarnilla, papuilla tai juustolla.

    Hauskoja kokkailuja!

    • Reply Johanna 9.1.2016 at 17:35

      Kiitos! Tässä oli monta hyvää vinkkiä. Lehtikaalista tuleekin usein laitettua monenlaista.

  • Reply Mikaela 9.1.2016 at 14:27

    Vinkkinä voin heittää, että Syötävän hyvä -blogin bataatti-kikhernecurry on varmasti parasta vegaaniruokaa, mitä on tähän mennessä tullut laitettua!:)

  • Reply Lotta 9.1.2016 at 14:35

    Tosi nopea, edukas ja ainakin mun suuhun hyvä resepti on kikherne-purjokeitto. Purjo ja sipuli pilkottuina pienessä määrässä öljyä kattilaan, sitten ehkä pari perunaa (viimeksi se unohtui ja hyvää tuli silti), puolikas kasvisliemikuutio, vähän vettä ja keitetään. Jossain vaiheessa heitetään kikherneet sekaan. Niitä maun mukaan 1-2 sellaista valmispakettia. Loraus kermaa ja soseutetaan. Päälle mustapippuria. Osan kikherneistä voi ottaa erikseen ja laittaa sitten soseen päälle. Keiton kanssa me syödään raejuustoa ja sämpylää. Nam!

    Tämä valmistuu tosi nopeasti ja on täyttävää. Varsinkin kun meillä kikherneen määrä tuppaa lisäätymään ja keitto muuttuu aina vaan muhennosmaisemmaksi kerta kerralta :D

    • Reply Johanna 9.1.2016 at 17:35

      Kiitti ohjeesta Lotta! Voiskohan tosta jättää purjon pois? Mulla on siihen vähän ongelmallinen suhde…

  • Reply Kaisa 9.1.2016 at 14:57

    Heippa Johanna, kiitos kivasta blogista!

    Itse löysin viime syksynä mainion kesäkurpitsapaistoksen reseptin, jota lähdin varioimaan: https://kotonakapylassa.wordpress.com/2015/10/10/kun-kesakurpitsa-hunajaan-rakastui-mainio-kesakurpitsapaistos/ Omaan versiooni lisäsin yleisön pyynnöstä palvikinkkua, mutta toimii mainiosti ilmankin. Mitään kevyttä kasvisruokaa paistos ei kyllä ole; juusto pitää rasvatasapainosta huolen ;)

    • Reply Johanna 9.1.2016 at 17:36

      Nam! Kuulostaa tosi hyvältä!

  • Reply Uutamo 9.1.2016 at 19:48

    Chocochili-blogissa on huippuja kasvisreseptejä, omia suosikkejani sieltä ovat mm. erilaiset bataattikeitot, kookoscurry, soijarouhepullat ja rosmariini-papukeitto. Blogin kirjoittajan keittokirja on myös tosi hyvä. Kirjasta olen saanut inspiraatiota mm. soijarouheen maustamiseen, näin syntyy hyvä seos jolla korvata jauheliha: kuivaa soijarouhetta paahdetaan hetki pannulla öljyssä, sitten lisätään kasvisliemijauhetta tai murennettu liemikuutio ja vettä vähitellen, jotta soijarouhe turpoaa. Tähän vielä mausteeksi balsamicoa tai soijakastiketta, yrttejä ja pippuria, ehkä paprikaa, chiliä tai mitä nyt haluaa. Halutessaan voi lorauttaa (soija)kermaa joukkoon. Tätä seosta laitan esim makaroonilaatikkoon jauhelihan tilalle tai teen ”jauhelihakastiketta”. Sipuliakin voi paistovaiheessa heittää pannulle!

    • Reply Johanna 9.1.2016 at 20:10

      Soijarouhetta en ole koskaan käyttänyt. Enkä itse asiassa tofuakaan. Molemmat pitäis varmaan ottaa haltuun. Kiitos tosi paljon ohjeesta! :)

    Leave a Reply